13 november 2018

Met ons kantoor koos ik resoluut voor een alternatief voor een tarief per uur. We werken met vaste prijzen. Zowel wijzelf als u als klant blijkt daar heel gelukkig mee. Even een blik op de prijszetting bij advocaten.

Ik was vorige week aanwezig op de openingssessie van de 'techathon' van de Universiteit van Gent. Jurgen Ingels sprak er de vele jonge wolven toe met onder meer de boodschap dat een onderneming vooral ook goed moet zijn in 'reducing time'. Deze boodschap schreef hij eerder ook al uit in een artikel 'the law of time reduction'. Daarin staat:

'Entrepreneurs and companies are more successful if they are capable of reducing or squeezing time.' En als je erin slaagt, ' you can get things done in a faster, sometimes cheaper and better way, helping you to better compete with other companies.'

Boeiend om dit even te reflecteren op de advocatuur. Daar viert 'uurtje factuurtje' nog steeds hoogtij. Er bestaan nochtans tal van andere prijsmodellen die kunnen worden toegepast bij juridische dienstverlening. Al enige tijd wordt de dood van het uurtarief aangekondigd, maar toch blijven de meeste advocaten(kantoren) er voorlopig bij zweren. Deze discussie woedt al een lange tijd. Echter, een prijsmodel waarbij traag werken beloond wordt, staat vandaag, en zeker morgen, meer dan ooit onder druk. In tijden van digitalisering en automatisering, zal de klant steeds meer verwachten in minder tijd. Deze klant zal niet blijven betalen voor het gebrek aan efficiëntie van zijn of haar advocaat. Vijf voor twaalf, dus.

Ik ben ervan overtuigd dat het werken op uurtarief een van de grootste belemmeringen vormt voor innovatie bij de advocatuur.

Zodra u het werk concreet naar waarde gaat schatten, en niet langer de gespendeerde tijd als enige parameter hanteert, valt ballast van de schouders. Plots gaat u redeneren als de meeste bedrijven: hoe kan ik mijn werk efficiënter en beter maken? Hoe kan ik méér doen in minder tijd? Wat kunnen we automatiseren? 'Reducing time' dus! U creëert zo in uw kantoor een juiste mindset om te gaan innoveren en de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.

Een interview met R. SUSSKIND vat het goed samen:

'The hourly rate is more than a pricing model. It’s also a mindset. Most law firms are selling human labor and when law firms come up with alternative fee arrangements, they are usually evaluated in relation to what it would have cost the client on an hourly billing basis. I'm a great fan of what I call “task based billing” which is the idea that you take a complex piece of work and break it down into tasks. For example, you can divide a project into ten different tasks and allocate seven of the tasks as fixed fee sub-projects and be more open-ended with the remaining three because you want people to be creative and imaginative rather than hemmed in. 

The classic problem with hourly billing is it incentivizes inefficiency, where profitability comes from working as many hours as the client is willing to pay for. But I think that applies more to junior lawyers than senior lawyers. When genuine experts get involved, they are so busy that their incentive, based on their workload, is to be as efficient as possible. So I believe the better a lawyer you are and the more in demand you are from the market, the more efficient you are likely to be and the more sense it makes to use hourly billing. I think to some extent the problems associated with hourly billing will dissolve rather than be resolved because a lot of that work will no longer be given to junior lawyers. Rather, it will be given to alternative providers who will be doing it on a fixed fee basis or, in the long run, it will be done by our increasingly capable systems.'

Enkele andere interessante bijdragen hierover:

Bram Vandromme, advocaat aan de balie West-Vlaanderen.

Bram is ook lid van de raad van de Orde van de balie West-Vlaanderen, en een van de initiatiefnemers van Future Lawyers Belgium.

Lees dit artikel ook op LinkedIn.

Terug naar overzicht

Ik ben ervan overtuigd dat het werken op uurtarief een van de grootste belemmeringen vormt voor innovatie bij de advocatuur.